Arbeidsperiode 3. Utstillingsproduksjon
Nå har jeg gått tur. Jeg pakka kamerabagen og gikk ut døra. Jeg gikk mot nord. Gikk i 1 minutt. Stoppa opp. Leta etter et motiv. Tok bilder av motivet. Gikk videre mot nord i 1 minutt. Stoppa opp. Leta etter et motiv. Tok bilder av motivet. Gikk videre mot nord i 1 minutt. Stoppa opp. Leta etter et motiv. Tok bilder av motivet. Gikk videre mot nord i 1 minutt. Stoppa opp. Leta etter et motiv. Tok bilder av motivet. Gikk videre mot nord i 1 minutt. Stoppa opp. Leta etter et motiv. Tok bilder av motivet. Gikk videre mot nord i 1 minutt. Stoppa opp. Leta etter et motiv. Tok bilder av motivet. Gikk videre mot nord i 1 minutt. Stoppa opp. Leta etter et motiv. Tok bilder av motivet. Gikk videre mot nord i 1 minutt. Stoppa opp. Leta etter et motiv. Tok bilder av motivet. Gikk videre mot nord i 1 minutt. Stoppa opp. Leta etter et motiv. Tok bilder av motivet. Gikk videre mot nord i 1 minutt. Stoppa opp.....
Ja du skjønner greia.
Selve fotograferinga er inspirert av utfordringa på s. 56 i The Photographer's Playbook, ei bok jeg har referert til tidligere på denne bloggen. Jeg tok meg bedre tid til fotograferinga enn skissert i oppgaven. Valgte å se helt bort i fra det å bare knipse uten å se gjennom okularet. Bare det å gå alene med kamera med en plan var ei kjærkommen opplevelse så det ble til at jeg tok meg god tid på mange av stoppene.
Jeg skal lage en fotobok av bildene jeg tok på turen.
Underveis på fototuren begynte en plan for bildene å dukke opp. Jeg begynte å tenke på et tema, noe som kunne knytte bildene sammen. Hørte på radioen for et par dager siden ei dame som sa at en klisje er noe som funker. Grunnen til at noe blir en klisje er nettopp det at det funker.
Ideen min er er klisjéfylt, men jeg kan likevel ikke garantere at den fungerer.
Jeg tenkte før jeg gikk ut at jeg skulle skifte linser ofte og det ville være smart å variere utsnitt og vinkler mye. Jeg endte opp med å fotografere veldig mye med makrolinse med mellomringer for å få skikkelige makro. Jeg endte og opp med samme utsnitt på mange av bildene; bilde av noe sirkelformet midt i bildet. Det ble et og annet bilde uten runde former også, da gjerne med struktur og linjer som motiv.
Tror det vil fungere med bildene i kvadratisk utgave. Tenker å veksle mellom å ha enkeltbilder og å sette sammen flere bilder på sidene.
9.dager er gått sia jeg skrev teksten over dette. Boka er redigert på blurb.com og jeg har fått melding om at den er produsert og er i posten. Da er det på tide å komme i gang med plakat og brosjyre. Jeg har vært innom skolen og spurt/varsla om å ha utstilling på skolen (jeg er for tida i fedrekvote) og fått klarsignal om utstilling er helt greit.
Tankene om plakaten og brosjyren er å beholde elementer fra boka. Tenker jeg lar bildene fortsatt være i kvadratform og at teksten holdes i samme font som i boka, -trebuchet. Det jeg funderer på er om at jeg skal la være å vise så mye av bildene på plakaten, men heller la fargene fra bildene gi en slags forsmak på hva man kan få se på utstillinga.
Ja du skjønner greia.
Selve fotograferinga er inspirert av utfordringa på s. 56 i The Photographer's Playbook, ei bok jeg har referert til tidligere på denne bloggen. Jeg tok meg bedre tid til fotograferinga enn skissert i oppgaven. Valgte å se helt bort i fra det å bare knipse uten å se gjennom okularet. Bare det å gå alene med kamera med en plan var ei kjærkommen opplevelse så det ble til at jeg tok meg god tid på mange av stoppene.
Jeg skal lage en fotobok av bildene jeg tok på turen.
Underveis på fototuren begynte en plan for bildene å dukke opp. Jeg begynte å tenke på et tema, noe som kunne knytte bildene sammen. Hørte på radioen for et par dager siden ei dame som sa at en klisje er noe som funker. Grunnen til at noe blir en klisje er nettopp det at det funker.
Ideen min er er klisjéfylt, men jeg kan likevel ikke garantere at den fungerer.
Jeg tenkte før jeg gikk ut at jeg skulle skifte linser ofte og det ville være smart å variere utsnitt og vinkler mye. Jeg endte opp med å fotografere veldig mye med makrolinse med mellomringer for å få skikkelige makro. Jeg endte og opp med samme utsnitt på mange av bildene; bilde av noe sirkelformet midt i bildet. Det ble et og annet bilde uten runde former også, da gjerne med struktur og linjer som motiv.
Tror det vil fungere med bildene i kvadratisk utgave. Tenker å veksle mellom å ha enkeltbilder og å sette sammen flere bilder på sidene.
9.dager er gått sia jeg skrev teksten over dette. Boka er redigert på blurb.com og jeg har fått melding om at den er produsert og er i posten. Da er det på tide å komme i gang med plakat og brosjyre. Jeg har vært innom skolen og spurt/varsla om å ha utstilling på skolen (jeg er for tida i fedrekvote) og fått klarsignal om utstilling er helt greit.
Tankene om plakaten og brosjyren er å beholde elementer fra boka. Tenker jeg lar bildene fortsatt være i kvadratform og at teksten holdes i samme font som i boka, -trebuchet. Det jeg funderer på er om at jeg skal la være å vise så mye av bildene på plakaten, men heller la fargene fra bildene gi en slags forsmak på hva man kan få se på utstillinga.
Vittig. Skjønner greia, ja. Spennande med sirkelforma motiv i kvadrat. Det er ikkje sikkert at det å spekulera i klisjear treng å bli klisjefylt...eller?
SvarSlett