Arbeidsperiode 6. Arkitektur (en tjuvstart)
Nå er arbeidsperiode 4 og 5 unnagjort og nytt semester er i gang. Det er ennå noen dager til arbeisperiodens oppdrag blir offentliggjort, men for kanskje første gang har jeg tjuvstarta på lesing av litteratur. Boka «Hva er arkitektur?» av arkitektprofessor Mari Hvattum er interessant og artig lesing!
Tema som opplevelsen av arkitektur, arktitekturhistorie, arktitektteori, samt en innføring i hvordan arkitektutdanninga og arkitektvirket er, gir tanker til hvordan undervisning i arkitektur bør foregå. Ved å lese denne boka har jeg fått et lite innblikk i nettopp: Hva er arkitektur.
Arkitektur og arkitekturvirket foregår i samspill med mange aktører, et omfattende lovverk, faste budsjett, håndverkere og håndverkstradisjoner og mye mer. I arkitektudanninga er «studioet» pekt på det som er likt for alle retninger for arkitektutdanning. I studioet drøftes løsninger, det diskuteres og kritiseres omkring alle faser i planlegginga og det blir og vist til at på tross av dagens bruk av digitale verktøy og digitale 3D-modeller er fortsatt bygging av fysiske modeller viktig for å vise og få en følelse av den fysiske romligheten.
I et prosjekt om arkitektur på ungdomsskolen hadde det kanskje vært god læring i å arbeide i grupper, - gi noen definerte begrensninger i form av lovverk og budsjett i tillegg til ønsker og krav om rom og funksjon og å jobbe i lag med å lage et arkitektonisk verk.
Det bør vel og ende opp som en bygd modell av det som er tenkt bygd i tillegg til digitale framstillinger. Det siste for å understreke dette særtrekket med faget arkitektur.
Lar det seg gjøre bør mine kollegaer som underviser i matematikk og vi som underviser på kunst og håndverk slå oss sammen om et tverrfaglig opplegg. Kanskje en telefon eller en prat med Kristine eller Odd Robert på teknisk etat hadde vært smart også. Et lite sammendrag av kommunens reguleringsplaner hadde vel vært greit. Mulig det bør bli et samarbeid med samfunnsfaglærerene og.
Kanskje jeg skal sjekke hva læreplanen sier om arkitektur i KRLE også.
«De fem største verdensreligionene har besluttet å oppføre bygg i vår kommune. Det er lyst ut åpen arkitekturkonkurranse. Ditt arkitektkontor skal levere bidrag til konkurransen».
Eller hva med dette: ditt arkitektkontor har meldt seg på en konkurranse lyst ut av FN. Dere skal lage mobile hjem som kan brukes i områder der det er store behov for bolig, flyktningkatastrofer, naturkatastrofer og andre steder det er behov for trygghet og beskyttelse.
Ble ganske vidløftige tanker dette. Tror jeg skal vente med å lese relevant litteratur neste arbeidsperiode. Det «værste» er at boka jeg har lest ikke er på pensumlista, men bare på lista over anbefalt litteratur.
Tema som opplevelsen av arkitektur, arktitekturhistorie, arktitektteori, samt en innføring i hvordan arkitektutdanninga og arkitektvirket er, gir tanker til hvordan undervisning i arkitektur bør foregå. Ved å lese denne boka har jeg fått et lite innblikk i nettopp: Hva er arkitektur.
Arkitektur og arkitekturvirket foregår i samspill med mange aktører, et omfattende lovverk, faste budsjett, håndverkere og håndverkstradisjoner og mye mer. I arkitektudanninga er «studioet» pekt på det som er likt for alle retninger for arkitektutdanning. I studioet drøftes løsninger, det diskuteres og kritiseres omkring alle faser i planlegginga og det blir og vist til at på tross av dagens bruk av digitale verktøy og digitale 3D-modeller er fortsatt bygging av fysiske modeller viktig for å vise og få en følelse av den fysiske romligheten.
I et prosjekt om arkitektur på ungdomsskolen hadde det kanskje vært god læring i å arbeide i grupper, - gi noen definerte begrensninger i form av lovverk og budsjett i tillegg til ønsker og krav om rom og funksjon og å jobbe i lag med å lage et arkitektonisk verk.
Det bør vel og ende opp som en bygd modell av det som er tenkt bygd i tillegg til digitale framstillinger. Det siste for å understreke dette særtrekket med faget arkitektur.
Lar det seg gjøre bør mine kollegaer som underviser i matematikk og vi som underviser på kunst og håndverk slå oss sammen om et tverrfaglig opplegg. Kanskje en telefon eller en prat med Kristine eller Odd Robert på teknisk etat hadde vært smart også. Et lite sammendrag av kommunens reguleringsplaner hadde vel vært greit. Mulig det bør bli et samarbeid med samfunnsfaglærerene og.
Kanskje jeg skal sjekke hva læreplanen sier om arkitektur i KRLE også.
«De fem største verdensreligionene har besluttet å oppføre bygg i vår kommune. Det er lyst ut åpen arkitekturkonkurranse. Ditt arkitektkontor skal levere bidrag til konkurransen».
Eller hva med dette: ditt arkitektkontor har meldt seg på en konkurranse lyst ut av FN. Dere skal lage mobile hjem som kan brukes i områder der det er store behov for bolig, flyktningkatastrofer, naturkatastrofer og andre steder det er behov for trygghet og beskyttelse.
Ble ganske vidløftige tanker dette. Tror jeg skal vente med å lese relevant litteratur neste arbeidsperiode. Det «værste» er at boka jeg har lest ikke er på pensumlista, men bare på lista over anbefalt litteratur.
Kommentarer
Legg inn en kommentar